Det viser seg at forbrukere nå tar en mer aktiv gjennomgang på alle sine faste utgifter, og at flere er nå mer villig enn noensinne til å bytte til andre konkurrerende selskaper dersom et bedre tilbud dukker opp.
En artikkel fra Finansportalen belyser dette klart, hvor over 600 000 mennesker byttet forsikringsselskap i 2015. En klar økning fra forrige år.
En av tingene som bygger opp under økningen er forståelsen for at det å bytte selskap er blitt en ganske så enkel prosess. Mens man tidligere i all hovedsak kun kunne bytte en gang i året, kan man nå bytte når som helst.
Alt gjøres i tillegg på nett, noe som gjør at terskelen for å endre en avtale over til noen andre blir mindre enn om man måtte oppsøke et kontor eller ringe inn til kundeservice.
Det er bare positivt for alle forbrukere og markedet generelt at kunder blir mer prisbevisste og mer villig til å endre på sine eksisterende avtaler. Det gjør at forsikringsselskapene må jobbe enda hardere for å tilfredsstille sine kunder og bedre regulere prisene sine i forhold til konkurransen i markedet.
Det å ikke være en for trofast kunde vil også være lurt på en rekke andre områder, og ikke bare for forsikringsavtaler. Spesielt når det kommer til lån kan det være mye å hente på å se seg om etter andre leverandører.
På lik måte som å bytte forsikringsselskap er det å bytte utlåner like lett. Det skjer på nett og prosessen er unnagjort på noen få strakser. Det er potensielt mye å spare på å ta regelmessige sjekker på hva tilbud som finnes.
Husk imidlertid å ikke bare se på prisen. På tross av at et selskap kan være billigere enn det du har nå må du ta en gjennomgang på alle vilkår og betingelser som kan følge med før du tar en endelig beslutning.
Lære mer om: Disse forsikringene trenger du
Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner
"*" obligatorisk felt