Det er ikke så mye du behøver å vite om hvordan du sperrer kredittkort. Men denne kunnskapen er viktig å omsette i umiddelbar handling dersom uhellet er ute.
Man kan knapt overdrive betydningen av rask handling i en slik situasjon. I motsatt fall kan det bli dyrt for deg. Det er nemlig ikke alle tilfeller kredittkortselskapet vil ta ansvaret for.
Den mest åpenbare situasjonen er at du er blitt frastjålet kortet. Det kan også være at du er usikker på om du har forlagt det eller glemt det et sted.
Til sist kan det være en diffus følelse av at noen kan ha fått tak informasjon som gjør at de er i stand til å anvende kortet ditt, selv om det ligger på sin plass i kortholderen.
Vi skal komme tilbake til det, men først ser vi på hvordan du oppretter sperringen av kortet.
Kredittkortutstederne anbefaler ofte at du logger deg inn i en nettbank tilknyttet kredittkortet, alternativt Min Side eller liknende tjenester med innlogging. Sperrefunksjonen er da som regel lett tilgjengelig etter du har logget inn.
Ovenfor har vi den mest brukte metoden, men det er altså forskjellige systemer ute og går her. Det krever at du har innloggingsinformasjonen tilgjengelig.
Selskapeme har også alltid et telefonnummer du kan ringe i slike situasjoner. Det skal holde å oppgi personnummer for at sperring skal skje. Pinkode eller cvc-kode skal ikke oppgis over telefonen!
Vi anbefaler at du ringer. Det er det raskeste og du vil også få tryggheten om at det er gjennomført ved at det blir bekreftet av kredittkortselskapets representant.
Det kan være at en ulykke ikke kommer alene, og at du er frastjålet så vel telefon som kredittkort. Får du ikke umiddelbart låne en telefon, men finner internett-tilgang, send en epost til kredittkortselskapet og forklar situasjonen. Følg opp dette ved å ringe ved første anledning.
Nummer | Kredittkort | Sperretelefon |
---|---|---|
1 | Re:member | 73 89 77 55 |
2 | Norwegian | 23 36 16 99 |
3 | Gebyrfri Visa | 21 08 35 00 |
4 | Santander Red | 21 08 35 00 |
5 | Flexi Visa | 21 08 35 00 |
6 | Ikano Visa | 66 85 86 88 |
7 | 365Privat | 815 00 365 |
8 | VIP CreditCard | 23 20 46 20 |
9 | Shell MC | 66 85 86 88 |
10 | Man.Utd Visa | 21 08 35 00 |
11 | Credits Visa | 56 99 92 00 |
12 | SAS | 800 68 100 |
13 | Cresco Gold | 815 22 040 |
OBS: Hvis du ringer fra utlandet, husk retningsnummer for Norge +47 før du slår resten av nummeret.
Disse kan du ringe døgnet rundt. Legg inn nummeret på kontaktlisten på mobiltelefonen din.
Dersom du ikke finner ditt kredittkort i oversikten, må du søke opp hjemmesiden på Internett eller ringe nummeropplysningen. Nummeret for sperring er ofte identisk med den alminnelige servicetelefonen, selv om det er oppgitt at denne bare er betjent i åpningstiden.
Det kan skje den beste. Den største risikoen for misbruk av stjålne kort er når du er på ferie i utlandet. Du vil bli holdt skadefri av selskaper dersom du har oppfylt alminnelige aktsomhetskrav. Men gjenglemmer du det på en restaurant eller har koden nedskrevet slik at tyvene finner den sammen med kortet, har du ikke gjort det.
Det er også uaktsomt å ikke sørge for sperring umiddelbart etter at du har oppdaget at kortet er borte.
I disse tilfellene kan du helt eller delvis bli ansvarlig for beløpet som er brukt inntil kortet sperres.
Skimming er en velkjent metode for å kopiere dataene på bankkortene din. Det skjer ved uttak i minibank. Svindlerne plasserer et apparat tilknyttet minibanken som overfører de nødvendige dataene. Du får ikke ut pengene, og svindlerne er umiddelbart i gang med å bruke kortet ditt.
Får du tilsynelatende en epost eller oppringning fra banken hvor de trenger at du oppgir all kredittkortinformasjon, bør du være på vakt. Særlig når de skal ha opplyst personnummer, kortnummer og pinkode. Selv om alt skulle virke tilforlatelig, er dette en velkjent svindelmetode.
Er det bevegelser du ikke gjenkjenner, få umiddelbart sperret kortet. Du bør være oppdatert på bruken av kortet ditt, særlig hvis du mistenker at du har vært utsatt for skimming eller phishing.
Du kan bli utsatt for at noen bruker personnummeret ditt og andre private opplysninger til å bestille nye kredittkort eller abonnementer i ditt navn. Her holder det ikke å sperre kortene. Du må sperre deg selv for all opptak av kreditt i en periode. Med andre ord må du gi deg selv en betalingsanmerkning. Du finner informasjon om hvordan du gjør det i denne artikkelen.
I det teknologiske kappløpet med tyvene innfører kredittkortforetakene, i særlige grad de store aktørene Visa og Mastercard, stadig nye og mer kompliserte sikkerhetssystemer for å hindre misbruk.
Pinkoden er ikke lagret i bankkort eller kredittkort. Uten denne vil ikke tyver eller svindlere kunne ta ut penger i minibank. Derimot er det fortsatt mulig å gjøre varekjøp i fysiske butikker hvor de tar til takke med en underskrift.
CVV eller CVC2 er de tre tallene som står til venstre i signaturfeltet. Det er disse du ofte må oppgi ved kjøp på internett. Ettersom de står på baksiden av kortet, er de i større grad skjermet for kopiering.
Overgangen fra magnetstripe til chip er også et skritt på veien til tryggere kredittkortbruk. Ettersom det er mange terminaler rundt om i verden som ennå ikke klarer å lese chipen, har kortene fremdeles magnetstripen i tillegg.
De nyeste metodene med biometriske kjennetegn som en bekreftelse på din identitet er også på vei inn. Bekreft din tilgang på kreditt med et fingeravtrykk eller ved ansiktsgjenkjenning. Dette er noe tyvene ikke kan klare å kopiere. Du kan lese lese mer om det i funksjonene til for eksempel det nye Apple kredittkortet.
For oss i Norsk Kreditt AS er det viktig at kredittkort vi eksponerer våre lesere for har best mulige sikkerhetsrutiner, og ikke minst at det går sømløst dersom noe skulle oppstå. Du kan sammenligne vilkårene i vår omfattende sammenligning av de beste norske kredittkort.
Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner
"*" obligatorisk felt