Nye gebyrer hos DNB

Bankvirksomheten er i stadig endring etter hvert som Ola Nordmanns økonomiske hverdag blir mer digital og elektronisk. Tidligere tjenester som før var vanlig, blir nå regnet som foreldet og enten avviklet eller gjort dyrere.Norsk Kreditt - Nye gebyrer hos DNB - ()

Det siste skuddet på stammen i så måte er at kunder i DNB nå må betale et ekstra gebyr når de velger å ta ut kontanter i butikk eller hos posten. Denne nye avgiften vil gjelder fra 1. desember senere i år.

Gebyrer på manuelle uttak

Det nye gebyret vil gjelder for kontantuttak i Post i butikk og Bank i butikk. Dette er en tjenesten som kunder i DNB har så langt hatt gratis. I tillegg vil gebyret for girobetaling gjennom butikk eller poststkranke øke fra 35 kr til 75 kr.

Even Westerveld som er informasjonsdirektør i DNB forteller at kundene i større grad kun benytter seg av de digitale tjenestene banken tilbyr, og som nå er gratis, og at behovet for kontantuttak har senket seg betraktelig de siste årene.

Westerweld nevner også at de fortsatt er den eneste banken som har tilbudet om kontantuttak fra skranke, så på tross av at det nå innføres et gebyr på tjenesten, har DNB-kunder fortsatt en større valgmulighet enn en ville hatt andre steder.

For DNBs kunder som foretrekker å ta ut penger i bankens egne minibanker, vil det fortsette  å være helt gratis.

Alternative overføringsmetoder

Det å ta ut kontanter og betale med fysiske penger blir stadig mer sjeldent i dagens elektroniske samfunn. Enkle overføringer mellom venner og familie er også begynt å gå fra normale bankoverføringer til pengeoverføring via mobilen.

Vi har tidligere skrevet om de to mest populære i Norge i dag, mCash og Vipps. Sistnevnte som er DNBs egen applikasjon og har siden mai i år fått over 600 000 brukere.

Det er i seg selv et tegn på endringen som skjer, og hvor vanlig digitale overføringer er begynt å bli. Statistikken peker på den samme endringen med en nedgang i manuelle uttak på opptil 13% hvert år. Fra 2006 til 2014 har også minibankuttak blitt redusert med en fjerdedel.

Så det er altså denne trenden som nå i stor grad gjør at DNB velger å sette opp et gebyr på sine kontantuttak. Det å opprettholde en stor kontantbeholdning på ulike lokasjoner er kostnadsmessig dyrt kontra et elektronisk alternativ, hvor det koster i både sikring av pengene, verditransport og personell. Ønsker du å gjøre et kontantinnskudd vil det fortsatt være gratis.

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden