Det å låne penger kan i seg selv være en forholdsvis enkel prosess i dag. Søknadsskjemaer er direkte unnagjort på nett, og som regel trenger man kun noen enkle opplysninger før man kan sende den inn.
Men før man sender inn en søknad eller godtar et lånetilbud er det viktig å sette seg inn i alle vilkår og betingelser. Det er en prosess som fort kan være ganske mye vanskeligere enn det å direkte søke. Det er noe som imidlertid skal bli litt lettere nå, skriver Dinside som har vært i kontakt med Forbrukerombudet.
Arbeidet med å gjøre det mer oversiktlig for lånetakere å sette seg inn i hva de forplikter seg til ble allerede gjort i 2010 da et standardisert skjema ble introdusert.
Her skulle banken legge alle nøkkelopplysninger om låneavtalen frem på et skjema. Det skulle være likt uavhengig av hvilken utlåner du valgte, og var noe som kan gjøre en tungvint prosess enklere, spesielt i forhold til boliglån.
Problemet var imidlertid nå når Forbrukerombudet sjekket hvordan praksisen med nøkkelskjemaet var implementert hos de ulike bankene. Da var det svært ymse resultater, og det som egentlig skulle ha vært et standardisert skjema endte opp med å variere stort.
I samarbeid med flere andre organisasjoner innen finans arbeides det nå med å revidere skjemaene og komme med rettledning for hvordan bankene skal behandlet og gi de ut.
Det er godt nytt for alle lånetakere som synes det er vanskelig å forstå det som kanskje står m
ed liten skrift og er formulert på en vanskelig måte. Husk også at du som forbruker har sterke rettigheter i forhold til opplysningene du har krav på når du inngår en avtale om lån.
All informasjonen skal du få skriftlig, slik at du kan vurdere et lånetilbud for deg selv før du aksepterer og går videre med noe som helst. Er du usikker på hvilke vilkår du har i dag på dine eksisterende låneavtaler kan du når som helst gå til utlåneren og kreve å få de tilsendt.
Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner
"*" obligatorisk felt