Kontaktløs betaling for alle i 2020

Dette er gode nyheter for alle som ikke er så glade i kontakt. Vi snakker i denne forbindelse spesielt om den kontakten du utøver ved å levere fra deg kortet og deretter taste inn koden din på en terminal.

Snart er vi alle som trollmenn fra Harry Potter – universet. Vi vifter, om ikke med tryllestaven så iallfall mer moderne reinkarnasjoner av den, som betalingskort, mobiltelefoner og smartklokker. Og se – produktet blir betalt uten sedler, mynter eller tasting.

Kontaktløs betaling i 2020

Kanskje er ikke dette så nytt for deg, og du har allerede bedrevet denne typen trolldomskunster en tid nå.

Men da har du også lagt merke til at det ikke er overalt magien fungerer. Det er ikke alle steder som har symbolet som gjør det mulig. Og de stedene som har det, har klarer ikke mer enn lusne 200 kroner.

Nå er dette i ferd med å endre seg. Beløpsgrensen for kontaktløs betaling er hevet til 400 kroner, noe som gjør det mulig å foreta sine ukentlige innkjøp uten kontakt. Og stadig flere steder anskaffer seg den nødvendige teknologien.

Fordeler med kontaktløs betaling

Det er to ting som gjør kontaktløs betaling attraktivt. Det er at man sparer tid og at man ikke risikerer å vise koden når man betaler.

Noen mener at det likevel ikke tar lange tiden å taste PIN-koden ved betalinger. Som regel er det snakk om sekunder hvis det går knirkefritt. De som har tatt det i bruk eller fått inn vanen, setter likevel pris på denne tidsbesparelsen. For personalet blir det også lettere å få køen raskere unna.

Så er det å slippe ubehaget ved at det står noen rett bak deg når du taster din ultra-hemmelige PIN-kode. Hvis det er gal person som står der, kan han oppfatte tallrekkefølgen før han eller hans medsammensvorne makter å berøve deg kortet.

Nye betalingsterminaler er på vei

Målet er altså at alle betalingsterminaler skal ha støtte for kontaktløs betaling i løpet av neste år. Likeledes vil alle nye kort som utstedes ha denne funksjonen implementert.

Det er Payment Card Industry Security Standards Council som definerer standarden for betalingsterminaler. De nye sikkerhetsstandarder som kommer vil ha støtte for kontaktløs betaling.

Nå har allerede 90 % av Nets betalingsterminaler i landet denne støtten. Men det som er tilfellet, er at det kun er 60 % av disse igjen som har aktivert funksjonen.

Grunnene til det er flere. Blant annet har det vist seg at mange brukersteder faktisk ikke er klar over at de kan gjøre det. Det burde det kanskje være mulig å gjøre noe med.

Det kommer selvfølgelig også av at kundene heller ikke er så bevisst på og etterspør dette. Sammenlikner vi med Danmark hvor hele 60 % av alle transaksjoner i dag er kontaktløse, ligger vi langt etter.

Grunnen til at danskene her ligger et stykke foran oss, kan være at betalingsnettverket Dankort skiftet ut og tilpasset betalingsterminalene allerede i 2015. Det ble kombinert med en massiv kampanje fra banker og brukersteder, hvor det ble fokusert på fordelene med kontaktløs betaling.

I Norge har det skjedd mye på dette området i året som har gått. Ikke bare er beløpsgrensen fordoblet til 400 kroner. Vi har også fått lansert betalingsløsningene Google Pay og Apple Pay for mobiltelefoner og smartklokker. Når store brukersteder som dagligvarekjedene etter hvert tilbyr det, vil antakelig de mindre følge etter.

Hvordan betaler du kontaktløst?

Informasjon får du nå på nettsidene til alle bankene. Her følger den enkle veiledningen for kontaktløs betaling:

Brukerstedet må selvfølgelig ha dekning og aktivert den. Det opplyses gjerne ved at symbolet for kontaktløs betaling er synlig ved betalingsterminalen. Du kan da etter at beløpet er slått inn bevege kortet, telefonen eller smartklokka over den. Hører du et «piip», er transaksjonen godkjent og utført, og du kan haste videre med dagens gjøremål.

Du må imidlertid slå inn PIN-koden første gang det er i bruk, for å aktivere funksjonen.

Lykke til med kontaktløs betaling til julehandelen!

Emma er en dyktig copywriter med en solid bakgrunn i kommunikasjon og markedsføring. Hennes erfaring strekker seg fra å arbeide i reklamebyråer til å være en del av markedsføringsteam i diverse bransjer, inkludert teknologi og detaljhandel. Samarbeidet med en rekke kunder har gitt henne et bredt perspektiv på hvordan man effektivt kommuniserer budskap til forskjellige målgrupper. Videre brenner Emma for storytelling og evnen til å fange publikums interesse med kreative tekster. Å holde seg oppdatert på de siste trendene innen markedsføring og kommunikasjon er essensielt for henne. Denne omfattende kunnskapen har hun anvendt for å styrke merkevarer og drive engasjement gjennom innhold som resonnerer.

Fyll ut skjemaet for å fortsette søknaden din med vår partner

"*" obligatorisk felt

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden