Oversikt
Instabank er en relativt nystartet bank som offisielt har tatt imot kunder fra september 2016. Den er imidlertid likevel sprekkfull av erfaring med rutinerte bankfolk med lang fartstid på eiersiden og i staben.
Denne banken er ment være heldigital. Herunder har de alle de obligatoriske banktjenestene med forbrukskreditt, billån, refinansieringslån, kredittkort, sparekontoer, brukskontoer og en nettbankløsning som dekker alle produkter. Det eneste som foreløpig ikke står på menyen er boliglån.
Det er altså ingen kontorer du kan oppsøke, men alt skal kunne ordnes på nett eller via nettbanken.
Instabank søker også å være innovativ på betalingsløsninger for bedrifter. Varemerket deres her er Paytech, et system for betalingsteknologi og salgsfinansiering.
Lånetilbud fra instabank
For lån uten sikkerhet gir Instabank flere muligheter; nedbetalingslån, fleksibelt lån og refinansieringslån.
Nedbetalingslånet er det ordinære forbrukslånet. Lånesummen er opp til 500 000 kroner og maksimal nedbetalingstid er inntil 5 år. Betalingsbeløpet per måned er her fastsatt i betalingsplanen.
Du tilbys også fleksibelt lån opp til 200 000 kroner. Dette lånet er fleksibelt på den måneden at du kun må betale et minimumsbeløp, samt påløpte renter og omkostninger. Minimumsbeløpet avhenger av hvor mye du har igjen på lånet.
Du kan også søke om refinansiering av eksisterende lån, smålån og kredittkortgjeld fra Instabank. Refinansieringslånet kan ha de samme betingelsene som nedbetalingslån, men det er mulig å få løpetid opp til 15 år.
Alle lånene har et rentespekter mellom 7,99 % og 19,99 %.
Popularitet
I en tid hvor Norges definitivt to største banker gjentatte ganger scorer lavest på kundetilfredshetsundersøkelser, er det skapt en god grobunn for andre aktører.
Heldigitale løsninger som tilbys av blant annet Instabank appellerer til misfornøyde brukere. Folk forutsetter også i stadig større grad at ting kan ordnes på nett eller mobil.
Instabank har da også på kort tid vist seg å være særdeles levedyktig.
På Trustpilot er banken vurdert av nærmere 1 000 brukere side august 2017, med en gjennomsnittscore på 4,6 av fem mulige stjerner. 74 % gir toppkarakteren 5 som tilsvarer «enestående».
Sikkerhet og service
Det er antakelig ingen andre banker som har lenger åpent på nett enn det Instabank har. De kan kontaktes på telefon alle ukas dager. På hverdager er de der fra tidlig om morgenen til sent på kvelden.
De har opprettholdt vanlig postadresse for de som måtte ønske det.
Service er tydeligvis et område banken ønsker å markere seg. På den måten får de mulighet til å høste kunder fra andre banker.
Når det gjelder sikkerhet, satser Instabank hardt på ny teknologi. Banktjenester i en digital verden har kontinuerlige utfordringer, og banken prøver å holde seg i forkant.
Betalingstjenestene er sikret på alle måter som er mulig i dag, og banken er selvfølgelig underlagt overvåking fra Finanstilsynet.
Oppsummering
Instabank satser hardt på å overta markedsandeler, og det lover godt for lånesøkere.
Den høyeste renten på forbrukskreditt holder seg under 20 prosent, noe som ikke er helt vanlig blant konkurrentene.
De har imidlertid flere formelle hindringer for å godkjenne søknader.
Søkere må være eldre enn 23 år, den totale inntekten skal ikke overstige fem ganger bruttoinntekten, og du skal ikke minst kunne klare en generell renteoppgang på fem prosent.
Nå behøver ikke det bety så mye ettersom andre banker kan ha det samme inkludert i sin kredittvurdering. Disse begrensningene er også delvis pålagt i forbrukslånsforskriften som er utarbeidet av myndighetene.
Det er positivt at Instabank gir låntakerne flere valgmuligheter enn det statiske nedbetalingslånet med samme beløp hver måned. Det kan gi folk mulighet til å justere i forhold til mer eller mindre betalingstunge måneder.
Men man ikke skal se bort fra den disiplineringen som ligger i et fastsatt nedbetalingslån. Velger du et fleksibelt lån, bør du derfor sørge for å betale mer enn det månedlige minimumsbeløpet som er nødvendig.